Licht der wereld! - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Monique - WaarBenJij.nu Licht der wereld! - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Monique - WaarBenJij.nu

Licht der wereld!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

21 December 2019 | Verenigd Koninkrijk, Inverness

Lieve lezer,

Vandaag schrijf ik weer eens een blog. Niet zozeer een update over mijn leven hier, maar gewoon iets wat op mijn hart ligt en ik graag met je wil delen.

Momenteel zit ik in mijn favoriete ontbijt cafétje ‘Nourish’, in Inverness te schrijven. Ik was daar een jaar geleden en hun toast met verse jam en pindakaas ben ik niet vergeten, dus even van aan het genieten nu, voordat ik vanavond weer terug ga naar Edinburgh. Ik kom hier zo’n een keer per jaar voor een retraite in m’n eentje. Wandelen, bidden, genieten van de natuur, lezen en op de een of andere manier doet zo’n minibreak van twee dagen me altijd zo goed en raak ik erg geïnspireerd.

Gisteren in mijn bed in het hostel waar ik verbleef bleef ik maar nadenken over het thema dat me al een paar dagen bezig houd, namelijk “lijden”. Ik was geraakt door het nieuws dat de wereld overgaat momenteel over een worship zangeres uit Amerika die geheel onverwachts haar tweejarige dochtertje verloor in haar slaap vorige week. Ze vroeg de kerk om mee te bidden voor heropstanding.

Het raakte me, een hulpeloze moeder die haar dochter verliest in deze tijd van het jaar en vol geloof de hele wereld oproept om mee te bidden. Wat een dappere vrouw. Ik onderschat God niet en geloof absoluut dat Hij het kan en ook graag wil doen. Uiteraard heb ook ik gebeden om een wonder voor deze familie. Het is echter de harde realiteit dat we ondanks geloof en gebed, niet altijd directe wonderen of antwoorden op situaties in ons leven zien.

Momenteel lees ik een biografie van een Schotse pastor over het leren leven en vasthouden als volwassene aan geloof in Jezus na een traumatisch jeugd. En hij zegt zo eerlijk en mooi, we weten simpelweg niet waarom dingen hier op aarde moeten gebeuren en God niet ingrijpt. We weten niet waarom het er is. We leven in de “messy middle” schrijft hij, de periode waarin alles nog goed en perfect was in de hof van Eden is voorbij en we zijn nu nog vol verwachting op de nieuwe Hemel en aarde die komen zal als Jezus terug komt en God al onze tranen zal uitwissen.
In dit leven nu is lijden en pijn onderdeel van het leven, het is iets waar ieder mens doorheen gaat, een levenslang proces in een nu nog gebroken wereld.

De Bijbel zegt in Romeinen 8:17: “En omdat we Gods kinderen zijn, erven we ook. We erven hetzelfde van God als Jezus Christus. Net als Jezus moeten we veel lijden, daarom geeft God ons ook dezelfde heerlijke hemelse dingen als Hij Jezus gegeven heeft.

De Bijbel belooft ons geen leven op aarde vol voorspoed, het belooft ons een leven vol strijd. Maar wel een strijd die we keer op keer weer kunnen volhouden en overwinnen door ons vast te klampen aan Jezus. Diezelfde tekst zegt in Romeinen 8:37 “Maar in alle moeilijkheden, zijn we meer dan overwinnaars, door Hem die van ons houdt”.

Dat maakt lijden tot een hoop om elke dag aan vast te houden. Jezus kwam ter wereld als baby en heeft zijn hele leven op aarde als mens vrijwillig geleden voor ons. Alles offerde hij op, zodat Hij door te gehoorzamen aan de wil van zijn Vader, licht kon brengen in ons leven hier op aarde. Het licht der wereld, vredevorst, een wonderbare raadsman. Hij wil er voor je zijn in de mooie en pijnlijke momenten en Hij houdt van je.

Hoe jij je voelt in deze periode weet ik niet, de dagen voor kerst, verwachtingen voor een nieuw jaar dat voor je ligt. Wellicht voel je veel vreugde, of juist helemaal niet. Ik bid dat God onze ogen zal openen voor wat “echt leven” is en ons de moed zal geven om dat leven te durven leven, met vallen en opstaan, met pijnlijke en vreugdevolle momenten, met dreigen te verliezen en uiteindelijk toch weer te overwinnen.

Merry Christmas en het beste voor 2020.
Ik ben inmiddels beland op een eilandje midden op de rivier de Ness, het licht van de zon schijnt fel in mijn gezicht en dat terwijl het nog wel de donkerste dag van het jaar is, count your blessings:-)
Liefs, Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 29 Juni 2018
Verslag gelezen: 873
Totaal aantal bezoekers 5741

Voorgaande reizen:

28 September 2019 - 29 September 2029

Dailylife in Dùn Èideann

29 Juli 2018 - 29 Juli 2019

AuPair Adventures Scotland

Landen bezocht: